На слици: Част и Врлина, детаљ са платна Паола Веронезеа, пре 1567. године. Фотографија: |
Парадокс
родољубља, као врхунско начело одговорне оданости сопственом Отачаству
(јединствено и аутономно уверење моје
маленкости), иако можда недовољно одговарајућ термин за истицање јаке
патриотске орјентације која је под снажном и искључивом доминацијом чистог
моралног принципа, тј. принципа неподржаваног и необавезаног односом који
проистиче из нормативних нужности (Устав, закон, одлука, резолуција…),
представља наивни покушај аутора ових редова да увођењем овог појма у јавну полемику, поред осталих (ако такви
објективно постоје?), промовише још један критеријум ( верујем, из реда суптилнијих и нијансиранијих
критеријума који индицирају стратешки положај појединца у односу на феномен
родољубља) за лакше уочавање и јасније разликовање веродостојних, национално-политичких
позиција појединаца и/или група (организација, покрета, странака…) од оних који то
нису.
У основи потребе васпостављања овог појма у
друштвени амбијент јесте превасходно непресахла свест о нужности супротстављања
лукаво наметнутој и робустно присутној збуњености национа на континууму
родољубиво-неродољубиво са јасно уочљивим коначним циљем неоимператора: дизање
руку од политичког става и прихватање реалности. Знамо и које.
Скромно, сматрам да смо још увек доста
далеко од одговорне, озбиљне, дугорочне националне политике, и да је стога
неопходно сваку морално засновану политичку позицију штитити и неговати као ретку историјску и
друштвену драгоценост и израз високе моралне надмоћности, наспрам
инструменталног и принудног политичког деловања као последице подразумевајућих
обавеза које проистичу из дужности поштовања писаних норми. И управо по тој
специфичној карактеристици моћи ћемо, поред осталог, да судимо о учесницима у
нашем политичком миљеу и нашим надама о коначној судбини не само наше
територијалне целовитости већ и српског националног питања уопште. Скромно,
дубоко верујем да ћемо појединце које краси историјско-национални идентитет пре
свега познати по одустајању од свакодневног, опсесивног и ритуалног понављања
фраза а првенствено узгредног позивања на Устав и остале форме друштвених
уговора.
У овој правно-јеретичкој позицији (која
једино не значи позив на игнорисање или промену Устава, напротив) смештен је
парадокс наше актуелне политичке драме и коначно, сами парадокс родољубља. Елем, оног часа када се политичка класа
уопште а особито она која је на челу државе ( не само сада, већ иначе) окане
сувишног и јаловог гласнозборења о Уставу као подштапајућој форми која је
обавезује на заштиту територијалне целовитости земље и свако друго национално
просперитетно деловање ( доводећи нас пренаглашеним позивањем на Устав у
оправдану сумњу да би од националних интереса одустала истог часа да нема
уставних ограничења која је у томе спречавају – јер Устав је, попут свих
осталих правних аката, скуп регулатива које уређују положај државе у односу на људске
слабости) и пређе на историјска, вредносна и морална начела због којих је
посвећена националној и државној рехабилитацији, можемо бити сигурни да имамо
метафизички профилисану власт. И да је потпуно „упала“ у „клопку“ парадокса
родољубља. А то значи да је заиста угледала унутрашњу светлост и унутрашњу
лепоту борбе за добробит национа те да је њена цена (владајуће класе) мизерна у
односу на цену Отаџбине. А то је корак даље од страсне властохлепности. Мали за
политичку класу а велики за Народ и земљу. И њихову будућност.
Нема коментара:
Постави коментар
Verba volant, scripta manent. – РЕЧИ ЛЕТЕ, ОНО ШТО ЈЕ НАПИСАНО ОСТАЈЕ...