"ТВОЈЕ ЋЕ ТЕ РЕЧИ ИСКУПИТИ И ТВОЈЕ РЕЧИ ЋЕ ТЕ ОСУДИТИ"

четвртак, 3. април 2014.

Обраћање позитивне пажње на дететово понашање

На слици: "Пре олује", Степана Федоровича Колесникова; Фотографија: www.art-catalog.ru


Као и сви људи, и  ваше дете жели да буде цењено због посла који обавља у кући исто колико и због доброг понашања које показује према осталим члановима породице и друштва. Међутим, као и многима од нас, може му се десити да укућани, првенствено родитељи, такво понашање подразумевају и узимају дете „здраво-за-готово“, односно да нико не поклања нарочиту пажњу нити нарочито истиче све добро којим он доприноси својој породици или његове посебне квалитете као личности. Мада свака одрасла особа (родитељи пре осталих) може мислити да дете тешко да ради нешто што би заслуживало посебно истицање, када би мало боље загледали све оно што дете свакодневно чини, вероватно би открили да то није сасвим тачно. Сврха овог текста јесте да нам помогне да развијемо и/или унапредимо вештине обраћања пажње на пожељна понашања наше деце, односно, да научимо да боље уочавамо добре ствари које она чине.

Учити да обраћамо пажњу на добра понашања других уопште није лака ствар. Многи од нас не знају како да надгледају друге, да управљају или сарађују са другима како би повећали њихову жељу да раде више и боље, следећи одређена правила. Дакако, већина зна како да разговара са другима, али само „разговарање“ не значи и побољшање односа са њима. Врло је битно обратити пажњу на то како разговарате са неким док разговарате и шта при томе кажете. Особе успешне у примени ових вештина, способније су у мотивисању запослених да раде за њих. Попут њих, и ми можемо научити како боље да надгледамо нашу децу како бисмо повећали њихову жељу да чине оно што од њих тражимо. Следи листа техника, вештина, образаца односа која доприносе успешнијем управљању дететовим понашањем до периода подизања њихове одговорности за сопствена понашања и здравог и зрелог осамостаљења од непосредних породичних утицаја.

 
На слици:"Вук у зимском пејсажу" Степана Федоровича Колесникова; Фотографија: web.artprice.com
1. Најмање 30 минута, свакодневно, покушајте да проведете насамо са вашим дететом и то „један на један“. За то време требали би сте да радите нешто у чему ваше дете ужива, што представља његов избор (све што је сврсисходно у смислу о коме говоримо), као што је, на пример, одлазак у куповину, обилазак радњи, играње игрица на рачунару, убацивање тројки у кош… За ово ограничено време, немојте постављати питања, давати некаква упутства, савете, исправљати шта или давати инструкције. Дајте, евентуално, неки позитиван или неутралан коментар. Игноришите ситније недисциплиновано понашање. Прекините дружење уколико дете на неки начин почне да вређа или крши основна кућна и друштвена правила. Постоји, такође, и следећа могућност: можда ћете дете затећи у ситуацији да ради нешто што воли: игра се са нечим, прави неки производ, или само гледа телевизију. Уколико се тада понаша на пожељан начин, пустите нека прође неки минут, а потом му пружите позитивну пажњу. Када већ намерите да му се придружите, будите опуштени и природни. Спомените, као узгред, то што оно ради, рецимо, „изгледа да је тај филм врло узбудљив“, или „јели то она лутка коју си облачила јуче?“. Следећи коментари треба да буду позитивни и да се односе на оно што тренутно ради, тј. како вам се то свиђа, како изгледа одлично, како је дете тихо, како се понаша лепо… Уколико и поставите неко питање, оно треба да се односи само на оно што је дете намерило да управо уради или да ли га то заиста занима. Не постављајте питања која у себи садрже осуду или критику, типа: „Зар не би могао/могла да радиш нешто корисније него да ту емисију гледаш поново?“ Покажите искрено занимање за то што дете ради.

2. Онда када сте заузети, а ваше дете се лепо понаша и не досађује вам, оставите то што радите на тренутак те га похвалите за то. Уколико то чешће чините повећаћете дететову жељу да вас не прекида док радите нешто важно. Слично овом, када се лепо слаше са братом или сестром, не заборавите да то похвалите и наградите га.

3. Када се ваше дете само понуди да вам помогне или нешто самостално уради по кући, не заборавите да га за то похвалите и нагласите колико то цените. Требаће вам само пар секунди да кажете: „Хвала ти што си ми помогао…“, или, „Стварно ценим што си…“ Можда сматрате да такве ствари нису вредне помена, али ако тако често чините, временом, то може знатно побољшати ваш однос са децом. Не очекујте да ће дете одмах изразити своју захвалност, али немојте се обесхрабривати. Чуо је вашу похвалу и то сигурно утицати на његово будуће понашање.

4. Уколико му кажете да нешто уради, сачекајте који тренутак, а онда га одмах похвалите за то што се брзо прихватио посла. Када тако поклањате позитивну пажњу ономе што чини, сигурно ћете побољшати сарадњу.

5. Кад год наградите или кажете да цените понашање свог детета немојте то говорити цинично или са задњим намерама (рецимо: „Било је задње време да средиш своју собу“). Можда мислите да сте се понели позитивно, међутим, ви сте само смањили шансе да се такво понашање понови. Уместо тога, нека ваша изјава биде позитивна и тачна. Реците шта вам се свидело у његовом понашању и, још боље, зашто вам се свидело. Не претерујте са награђивањем зато што свако дете може лако да препозна ласкање а награда може да изгуби своје мотивационо дејство.

6. Тајна доброг надгледања лежи само у томе да примећујете и најмање ствари које неко чини за вас. Будите искрени, позитивни и прецизни када дајете своје мишљење. Примећујући те мале ствари које ваше дете чини за вас уочићете и позитивне промене у вашем односу као и његову жељу да ради у складу са вашим (друштвено одобреним и морално и педагошки оправданим) очекивањима. Уколико ваше почетне позитивне изјаве дете дочека са сарказмом, хладноћом или омаловажавањем, немојте се обесхрабрити. Највероватније мисли да имате некакав скривени мотив или да нешто хоћете од њега. Временом, овакве реакције ће ослабити и почеће да цени вашу пажњу.

7. Упамтите! Много је ефикасније, развојно позитивније и емоционално целисходније са дететом провести активних 30 минута него читав дан бити у његовој непосредној близини без емоционалне усредсређености на дете.




2 коментара:

  1. Lep i koristan tekst.
    Imala sam problema prilikom deljenja na FB stranici - ne pojavljuje se dovod ovog teksta, nego nešto od tekstova sa strane, što može da zbuni.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши

Verba volant, scripta manent. – РЕЧИ ЛЕТЕ, ОНО ШТО ЈЕ НАПИСАНО ОСТАЈЕ...