На слици Диптих монахиње Јефимије Фотографија: srpskoblago.rs |
Прва
српска песникиња и списатељица, Јефимија, рођена је око 1350. године под именом
Јелена, као кћи угледног кесара Војихне, у држави цара Душана. Пошто је због
службе њен отац боравио на двору, Јелена је запамтила цара и сјај његове
владавине. Удајом за деспота Јована Угљешу Мрњавчевића, млада Јелена постаје
Деспотица. Њен живот у Серу, престоници ове српске области коју Јован
Кантакузин назива „великим, дивним градом“, крунише рођење сина. Срећа младе
деспотице трајала је кратко, колико и живот њеног детета. По смрти „младог
младенца“ који је живео само четири године, у бици код Черномена, 26. септембра
1371. године, гине јој муж, а убрзо јој умире и отац… Страшне трагедије, које
су у низу и за врло кратко време задесиле младу жену, значиле су потпуни преокрет
у њеном животу: изгубила је породицу, дом, све поседе, приходе, државу…
Обичаји
времена у коме је живела, али и стремљења њене душе опхрване неизмерним болом, определили
су је да крене путем монашког живота. С монашком ризом, деспотица Јелена добија
ново име Јефимија. Окрутна с једне, судбина Јефимији, удовици и прогнанику с
друге стране, великодушно дарује ново уточиште и великог заштитника – кнеза
Лазара, на чијем двору у Крушевцу отпочиње нови живот.
Најважнија
Јефимијина мисија отпочеће после још једне велике и страшне трагедије српског
народа: Косовског боја, када Србија остаје без владара, војске и властеле, а
Турци у својој најезди почињу да харају, убијају и скрнаве цркве и манастире…
Јефимијина мудрост и речитост коју хвали Константин Филозоф „ва многих
глаголаних и вештех мудрејша сушти“, била је од неизмерне помоћи кнегињи
Милици, која је као Лазарева удовица морала да преузме владавину над Србијом у
ситуацији када су, осим Турака, готово сви суседи имали своје претензије и
планове.
Јефимија
је Милици (која се такође замонашила добивши име Јевгенија) помагала у тешким и
одлучујућим државним питањима. Своју мудрост, чак неустрашивост, Јефимија је
показала у два историјска подухвата: мисији са кнегињом Милицом, када две
нејаке жене, православне монахиње, одлазе на двор турског султана Бајазита у
Сер, да стану у одбрану младог Стефана Лазаревића, будућег српског деспота,
кога су његови супарници оклеветали код турског владара за неверство и издају,
не би ли се домогли престола. Истовремено, на иницијативу Јефимије, две
монахиње су успеле да од Бајазита измоле мошти велике православне светитељке,
свете Петке, и из Трнова их пребаце у Србију.
У
овом чину огледа се велика мудрост Јефимијина, јер се света Петка код српског
народа сматрала заштитницом земље и свих усева које земља даје. Себрима, који
су после косовске трагедије и сталних ратова бежали са земље, присуство моштију
велике Светитељке дало је нову наду и охрабрило их да се земљи врате и оживе
опустела поља и винограде. Тако је у овој наизглед само верској акцији Јефимија
показала лице мудрог дипломате, брижног за будућност свог народа и своје земље.
Сву
снагу материнске љубави коју није могла да пружи своме сину, Јефимија је
даровала младом
Стефану
Лазаревићу, који је у својој повељи назвао „деспотицом, госпођом и – мајком“.
Последње
дане свог земаљског живота Јефимија је са кнегињом Милицом (Јевгенијом) провела
у манастиру Љубостињи, (задужбини кнегиње Милице), у којој је после Косовског
боја замонашен велики број удовица, српских племкиња чији се мужеви нису вратили
са Косова.
У
памћењу српског народа Јефимија живи кроз три поетска записа који се данас
читају као поезија и који спадају у најзначајније странице српске средњовековне
књижевности. То су у ствари „приношенија“ или дарови.
Први
такав дар, „Туга за младенцем Угљешом“, исписан је на двострукој дрвеној икони
која је дарована манастиру Хиландару. Овим делом Јефимија прекида традицију,
уносећи лични тон у византијску молитвену књижевност. Она говори о смрти
родитеља, смрти детета, али и о својој смрти и бризи о сопственој души која се
припрема за одлазак…
Друго
врхунско књижевно остварење, намењено Саборној цркви у Хиландару, Јефимија је
извезла на завеси за царске двери, „златном и сребрном жицом и свиленим концем
плаве, смеђе и црне боје“. Позивајући се у овом тексту на речи светог Симеона
Новог Богослова и светог Симеона Метафраста, песникиња „развија лично осећање
грешности, уобичајено у чину причешћа“.
Највећи
песнички домет Јефимија је остварила у делу „Похвала кнезу Лазару“, у коме
песникиња
велича Лазара као „новог мученика“ који је својим страдањем на бојном
пољу остварио два подвига: „оставио је пропадљиву висоту земаљског господства“
и „сјединио се са војницима небеског цара“. „И тако две жеље постигао јеси: и
змију убио јеси и мучења венац примио јеси од Бога“. Песникиња моли кнеза
Лазара, али и све свете ратнике, да помогну Лазаревим синовима који су кренули
у борбу против Тимур Ленка (Тамерлана). У последњем делу своје „Похвале“,
Јефимија захваљује мртвом кнезу на његовој доброти. Онога који ју је као
странкињу примио и „изобилно исхрањивао“, моли да поново исхрани и утиша „буру
љуте душе и тела мојега“. У своје последње стихове које је извезла на покрову,
Јефимија је заправо уткала слику великих несрећа и деценија глади које су
снашле њен народ.
Јефимија
је (вероватно) умрла 1405. године, пошто је примила „велику схиму“ под именом
Јевпраксија. Сахрањена је у Љубостињи, манастиру у коме и данас почивају њене
мошти. Јефимија се сматра првом српском песникињом, чије је име остало
забележено у историји српске и светске књижевности, мудром саветницом кнегиње
Милице, чија је дипломатска вештина помогла да се очува српски престо, а
забележила историја српског народа и народно памћење.
Јефимијини
песнички записи спадају у прва остварења жена писаца на европском тлу. После
ње, историја светске књижевности забележиће име францускиње Кристине де Пизан и
руске поетесе, кнегиње Јевдокије.
ПРИЛОЗИ
У НАСТАВКУ ТЕКСТА:
1.
Туга за младенцем Угљешом – ПРВО ЈЕФИМИЈИНО ПРИНОШЕНИЈЕ;
2.
Запис на Хиландарској завеси – ДРУГО ЈЕФИМИЈИНО ПРИНОШЕНИЈЕ;
3.
Похвала светом кнезу Лазару – ТРЕЋЕ ЈЕФИМИЈИНО ПРИНОШЕНИЈЕ;
***
ПРИЛОГ – ПРВО ПРИНОШЕНИЈЕ
Туга
за младенцем Угљешом
Мале
иконе, но велики дар,
које
имају пресветли лик Владичин
и
пречисте Богоматере,
што
их велики и свети муж
дарова
младом младенцу Угљеши Деспотовићу
којега
неоскврњено млађахног преставише
у
вечне обитељи,
а
тело се предаде гробу,
који
изделаше праоци због преступљења.
Удостоји,
Владико Христе,
и
ти, пречиста Богомати,
мене
јадну да свагда бригујем
о
одласку душе моје,
што
угледах на родитељима ми
и
на рођеном од мене младенцу,
за
ким жалост непрестано гори у срцу моме,
природом
матерњом побеђивана.
***
ПРИЛОГ
– ДРУГО ПРИНОШЕНИЈЕ
Запис
на хиландарској завеси
Од
прљавих усана, од мрскога срца,
од
нечистог језика, о Христе мој,
и
не одгурни мене, рабу своју,
ни
јарошћу твојом, господе,
изобличи
мене у часу смрти моје,
ни
гневом твојим казни мене
у
дан доласка твога,
јер
пре суда твога, господе,
осуђена
сам свешћу мојом;
ниједна
надежда није у мени
за
спасење моје, ако милосрђе твоје не победи множину безакоња мојих.
Зато
те молим, незлобиви господе,
ни
мало ово приношење не одгурни,
које
приносим светоме храму
пречисте
твоје матере
и
надежде моје,
Богородици
Хиландарској,
јер
веру примих удовичину,
која
ти принесе две лепте, господе,
тако
и ја ово принесох,
недостојна
раба твоја о владичице,
Јефимија
монахиња, кћи господина ми
ћесара
Војихне, који лежи овде,
негда
деспотица.
И
приложи се ова катапетазма
храму
пресвете Богородице Хиландарске
године
6000 и 970 (= 1398/99),
индикта
8.
И
ко ће је однети од храма
пресвете
Богородице Хиландарске,
да
је одлучен од јединосушне
и
неразделиме Тројице,
и
да му је супарница
пречиста
Богомати Хиландарска
у
дан страшног испитивања, амин.
***
ПРИЛОГ
– ТРЕЋЕ ПРИНОШЕНИЈЕ
Похвала
светом кнезу Лазару
У
красном света овог
васпитао
си се од младости твоје,
о
нови мученичке кнеже Лазаре,
и
крепка рука господња
међу
свом господом земаљском
крепка
и славна показа те.
Господствовао
си земљом отачаства свог
и
у сваком добру развеселио си
уручене
ти хришћане.
И
мужественим срцем и жељом за благочашће
изашао
си на змаја
и
противника божанствених цркава,
расудивши
да је неотрпимо за срце твоје
гледати
хришћане отачаства твога
да
буду овладани од Измаилћана.
Ако
ли ове не постигнеш,
да
оставиш пропадљиву висину
земнога
господства
и
да се обагриш крвљу својом,
и
да се сјединиш с војницима
небеснога
цара.
И
тако две жеље постигао си:
и
змаја си убио
и
мучења венац примио си од бога.
И
сада не остави у заборав
вазљубљена
ти чеда,
које
сироте си оставио
преласком
твојим.
Јер
од како си стекао блаженство
у
небесном весељу вечном,
многе
невоље и страдања
обузеше
вазљубљена ти чеда,
и
у многим невољама
живот
проводе,
јер
су овладани од Измаилћана,
и
треба нам свима помоћ твоја.
Зато
се молимо,
моли
се општем господару
за
вазљубљена ти чеда
и
за све који с љубављу
и
вером служе њима,
јер
бригом многом спутана су
вазљубљена
ти чеда.
Они
који једу хлеб њихов
подигоше
на њих буну велику
и
твоје добро у заборав ставише,
о
мучениче.
Но
иако си прешао из живота овог,
невоље
и страдања чеда твојих знаш,
и
као мученик смелост имаш ка господу.
Преклони
колена пред господом
који
те је венчао (венцем мучеништва),
моли
да вазљубљена ти чеда
проводе
богоугодно многолетан живот у добру,
моли
да православна вера хришћанска
неоскудно
стоји у отачаству твоме,
моли
да победитељ бог победу пода
вазљубљеним
ти чедима,
кнезу
Стефану и Вуку,
на
невидиме и видиме непријатеље,
јер
ако помоћ примимо с богом,
теби
похвалу и благодарење даћемо.
Сабери
збор својих сабеседника,
светих
мученика,
и
са свима помоли се богу
који
те је прославио:
извести
Ђорђа, покрени Димитрија,
убеди
Теодоре, узми Меркурија и Прокопија,
и
четрдесет мученика севастијских не остави,
а
у њиховом мучењу (у Малој Азији) војују
чеда
твоја вазљубљена,
кнез
Стефан и Вук,
моли
да им се пода од бога помоћ.
Дођи
на помоћ нашу, где да си.
На
моја мала приношења погледај
и
у много уброј ово,
јер
не по заслузи теби похвалу принесох,
но
по сили малога ми разума.
Зато
и мале награде очекујем.
Но
ниси тако ти,
о
мили мој господине
и
свети мучениче,
малоподатљив
био
у
пропадљивом и маловечном.
Колико
више у непролазном и великом,
што
си примио од бога.
Јер
телесно туђу мене међу туђим
исхранио
си изобилно.
А
сада двоструко молим:
да
ме исхраниш
и
да утишаш буру љуту
душе
и тела мога.
Јефимија
усрдно
приноси
ово теби, свети.
***
На слици: Јефимијино приношеније- Похвала Кнезу Лазару Фотографија: beautifulserbia.info |
Изворник
информација:
1.
ВикипедијА
2.
Пројекат Растко
Нема коментара:
Постави коментар
Verba volant, scripta manent. – РЕЧИ ЛЕТЕ, ОНО ШТО ЈЕ НАПИСАНО ОСТАЈЕ...