На слици: Сцена из
филма „Левијатан“; Фотографија: http://slovopres.com/
|
Дубоко
интроспективни, општој и медиокритетској перцепцији недоступан кладенац
креативне инспирације Андреја Звјагинцева, култног руског режисера средње
генерације, наглашено савестоцентрична мотивско – тематска парадигма његовог
уметничког доживљаја смисла људског постојања, не може се и не сме
компромитовати атомистичком анализом филмског опуса које је потписао. Ако је
негде нужан гешталтистички интерпретативни паноптикуп режисерске продукције, и
више од тога, њоме промовисане егзистенцијалистичке филозофије, онда то
засигурно јесте у случају Андреја Звјагинцева. Ради се, зацело, о аутору
јединствених уметничких атрибута чија се стваралачка посебност и њене
интерпретативне реперкусије не смеју
лакомислено и поједностављено свести на изоловану анализу било којег
појединачног филмског оставрења, па тако ни последњег филма „Левијатан“.
Неопходно је, другим речима, озбиљности и истине ради, хронолошки погледати
претходна остварења („Повратак“, „Изгнанство“ и „Јелена“) и у назначеном,
кумулативном и свеобухватном контексту потражити робустну, наоко невидаиву али
свепрожимајућу експланаторну нит која ће целисходно потпомоћи разумевању
„Левијатана“. Наиме, ко у целокупном стваралачком опусу овог сјајног режисера,
од референтних руских и светских кинематографа већ окићеног бременитим ореолом
наследника Андреја Тарковског, није препознао бесконачни искушенички ПРОЦЕС,
сурову, драматичну борбу огреховљеног појединца и свих његових (људских)
слабости, ко макар наслутио није кошмарни израз суровог пренапрегнућа
индивидуалних овоземаљских идеала са једне и аутодеструктивног арсенала
личности, са друге стране, односно, коме је промакло да примети да је свака
душа поприште, болна слика и привремени
исход непрекидног боготражитељског тумарања малог, скврчаног и страстима
опхрваног човека, тј. немирни одраз нужног и неизбежног КРЕТАЊА ка богу, било
оно исцељујуће и богоугодно или странпутно и богоскрвно – елем, таквом
посматрачу ће се последњим Звјагинцевљевим остварењем, „Левијатаном“, лако наметнути
површна и сасвим логична асоцијација са латентном критиком савременог,
посттранзицијског руског друштва, свим оним дневнополитичким дамарима који га
оптерећују и евоцирају аутократске реминисценције, и сасвим извесно, таквом
гледаоцу ће вероватно промаћи слојевита, и пострадањем дочарана, тежња за
личним искупљењем и преображајем.
Ако је „Повратком“
узнемирио симбол ауторитета (оца), окончавајући филм архетипалним разумевањем
тог симбола, и ако је „Изгнанством“ узнемирио симбол ауторитета брака приводећи
на концу гледаоца у монолог са властитим недоумицама, окошталим и ригидним
формама односа са собом, епохалним системом вредности и савременим светом,
односно свим овоцивилизацијским клишеима, тј. ако је „Јеленом“, ово питање
подигао на микроплан породице и њених релација са околином и системом
вредности, онда је сасвим очекивано било да појединац буде коначно уведен у
узнемиравајућу узајамност са врхунским друштвеним ауторитетом-државом. То се
заиста и јесте догодило у „Левијатану“, али посредовано свеприсутном, кроз
целокупно ауторово стваралаштво актуелном, индивидуалном, дубоко поунутреном
борбом појединаца који, свако на свој начин, верујући да чине богоугодне
подвиге, полазе у сусрет богу, путем, за који верују да је једини.
Нема коментара:
Постави коментар
Verba volant, scripta manent. – РЕЧИ ЛЕТЕ, ОНО ШТО ЈЕ НАПИСАНО ОСТАЈЕ...